En artikelkatalog har ett enda syfta för skribenterna vilket är att öka trafiken till deras hemsida. Detta sker på två olika sätt.

Länkkraft

Många som jobbar med artikelkataloger ser länkkraften som den enda orsaken att bygga artiklar och länkar på dessa kataloger. Visserligen finns även länkklick (se nedan) men de rankar effekten av länkkraften betydligt högre.

Med länkkraft menas hur många länkar som länkar till din hemsida s.k inlänkar. Men det handlar inte bara om hur många utan även hur starka dessa länkar är. Ägarna av länkkatalogerna jobbar hårt på att få en hög ranking och därmed blir länkarna därifrån starka. Det i sin tur lockar fler skribenter att publicera sina artiklar där o.s.v.

För en nybörjare kan det kännas trivialt att lägga ner tid på att skriva en artikel och publicera den i tron om att detta ska påverka googles ranking och därmed öka försäljningen. Men de som en gång jobbat med länkar och ranking vet att man alltid måste ta små steg i taget. Det handlar inte om någon enkel mirakelstrategi utan ett långsiktigt länkbygge där länk efter länk tillsammans bygger länkkraft som gör att sidan sakta men säkert klättrar upp på Googles ranking.

Länkklick

En riktigt bra länkkatalog har hög Page Rank och även gott rykte hos Googles sökmotorer. Det betydera att många landar på sidan när det söker med ett sökord eller sökfras som passar någon av artiklarna i katalogen. Med hundratals artiklar och hög status på katalogen betyder det i realiteten att det är riktigt många som hamnar på någon av dess artiklar varje dag.

Det går att illustrera med tex Sveriges största katalog som omsätter tiotusentals kronor på Adsense per år. De som jobbat med adsense, dvs googles annonssystem, vet att det krävs rejält med trafik för att det ska bli någon skaplig lön utbetald. Så med detta i åtanke förstår nog de flesta att det är värt rejält mycket att ligga på denna artikelkatalog.

De som ”råkar” hamna på din artikel stannar förhoppningsvis upp och läser den. De som tycker den är intressant kommer troligtvis att klicka på länken i texten och plötsligt har du ytterligare en besökare. Dessutom en besökare som av intresse har kommit in på sidan.