Att ta hjälp

Att skriva en artikel och publicera den själv på en artikelkatalog är lätt – om man har kunskap i hur en artikel byggs upp och hur man publicerar i Word Press. De som inte har dessa kunskaper kan antingen lägga några timmar på att lära sig det eller köpa in tjänsten.

Billigare med skribent

Oftast är det lönsammast att låta en professionell skribent skriva och publicera dem medan personen istället jobbar med det som han/hon är bra på. Att få tjänsten utförd kostar mellan 150-250kr inkl moms vilket betyder 20-30 minuters jobb. En som inte är van med artikelpublicering kommer att lägga ner betydligt längre tid och därmed förlora mycket arbetstid. Med andra ord är det billigare att köpa tjänsten än att göra det själv. Dessutom blir det oftast bättre.

Du vet att texten blir tillräckligt bra

Ägaren av Sveriges största artikelkatalog, Halsoartiklar.se, har berättat i en intervju att endast 30% av de inskickade artiklarna blir publicerade. Orsaken är att resterande inte håller tillräckligt bra kvalité. En ovan skribent har därför större risk att bli nekad publicering av sin artikel än en professionell.

När denna tjänst köps brukar även det ingå att man inte betalar förrän artikeln är publicerad och klar. Det betyder att om skribenten inte lyckas få sin artikel publicerad får den skrivas om och läggas upp för ett nytt försök. Detta utan att det kostar något extra.

Med andra ord är man säker på att få texten publicerad när man anlitar en skribent.

Texten blir rätt uppbyggd och ger maximal länkkraft

Även om en artikel blir publicerad med ett visst antal länkar är det inte säkert att resultatet blir perfekt. Hur mycket länkkraft som går ut från artikeln är även beroende på hur den är uppbyggd samt hur många länkar som i sin tur länkar mot artikeln.

En del skribenter erbjuder paketlösningar där de, förutom att skriva och publicera artikeln, även länkar från externa sidor. På så vis maximeras länkkraften från artikeln vidare till den landningssida som den länkar till.

Men…

Lär dig grunderna själv så du vet vad det är du jobbar med. Det finns allt för många ”förstå sig påare” som vill hävda det ena och det andra – dessutom tar de väldigt bra betalt för det.

Kan du grunderna i hur en artikelkatalog fungerar kommer du snabbare fram till vilka du ska anlita i jakten på googleplaceringar.